3 tips om snel meer business te genereren

Tips in coronatijden: blog 1

3 tips om snel meer business te genereren

In tijden van corona is de kans reëel dat je het vandaag rustiger hebt dan 2 maanden geleden. Dat biedt de mogelijkheden om enkele zaken uit te voeren waarvoor je normaal nooit tijd had, maar die wel essentieel zijn vanuit commercieel standpunt.

Wij willen er alles aan doen om jou als bedrijf zo snel mogelijk terug up and running te krijgen. Daarom geven we je graag een aantal tips, waarmee je als ondernemer voorsprong kan nemen.


Tip 1: Reactiveer je bestaand cliënteel

Start met een lijstje van de diensten of producten die je vandaag al aanbiedt. Vervolgens maak je een lijstje van de top 10 van klanten die jou het meeste opbrengen, waar je het meest innovatief kan zijn, of waar je het grootste netwerk uithaalt.

Leg nu beide lijstjes naast elkaar en vink af welke dienst of welk product je vandaag al voor welke klant verkoopt. Denk nu eens na over de diensten of producten die je nog niet aanbiedt aan deze klanten, maar die wel een meerwaarde voor hun zouden zijn. Heb je enkele diensten of producten in je hoofd? Contacteer dan je klant bij voorkeur telefonisch; dat is veel persoonlijker dan een mail en je hoort meteen wat de reactie is.

Zorg voor een eenvoudig script: “Hey beste klant X! We hebben deze periode gegrepen om eens na te denken over onze leukste klanten en u behoort daartoe. We hebben nagedacht over wat we vandaag al voor u doen en wat we nog niet voor u doen, maar wat wel interessant voor u zou zijn. We willen dat graag eens voorstellen aan u. Wanneer heeft u een half uurtje tijd dat ik dat eens kom voorstellen?”

Vervolgens leg je – in deze tijden – een online meeting voor. Een fysieke meeting is hier niet noodzakelijk, aangezien het gaat over bestaand cliënteel waarmee je al een vertrouwensband hebt.

Tip 2: Vraag naar klantengetuigenissen

Het volgende dat je kan doen is het verkrijgen van klantengetuigenissen met als doel deze te verspreiden op social media en je website. Op die manier zorg je voor meer credibiliteit naar potentiële nieuwe klanten.

Je kan dit perfect combineren met de vorige contactname. Tijdens het gesprek met je klant zeg je vervolgens: “We willen tijdens deze periode trouwens ook een aantal klantengetuigenissen verzamelen van onze leukste klanten. Daarom zouden we u willen vragen: “Wat is hetgeen dat u het meeste is bijgebleven aan onze samenwerking?” of “Welk moment was voor jou het leukste aan onze samenwerking?”

Je stelt bij voorkeur de vraag op deze manier, omdat er dan een verhaal loskomt, een anekdote die je heel leuk kan overbrengen op social media of op je website. Ga je het anders formuleren? Dan komen er vaak standaard zaken boven zoals “goede kwaliteit”, “goede service”. Dit zijn zaken die je minimaal aan je klant moet bieden, dus je wilt met meer kunnen uitpakken.

Vervolgens zeg je: “Ik ga uw getuigenis uitschrijven en op mail zetten. Dan kan u kijken of u nog een aanpassing wilt doen. Ik ga er ook een link invoegen, zodat u de getuigenis eenvoudig ook op Google kan plaatsen.”

Je gaat de klant dus zoveel mogelijk ontlasten door voorbereidend werk te doen. Je vraagt heel eenvoudig naar wat de klant is bijgebleven en jij schrijft de getuigenis uit waarna je via mail bevestiging vraagt met de link naar Google. Als je na een week nog geen reactie hebt ontvangen, herinner je de klant er eventjes aan. Eén reminder wordt nooit aanzien als een last!

Tip 3: Benader de buren van jouw klanten

Je kan nog een stapje verdergaan bij diezelfde klanten door een database te maken van de buren van jouw klanten. Dat kan heel eenvoudig via Google maps. Je lijst de bedrijven op waarvoor jij op het eerste zicht ook iets zou kunnen betekenen.

Vervolgens contacteer je jouw klant en zeg je: “Deze periode hebben we benut om een nieuwe database samen te stellen van potentiële nieuwe klanten. Ik zag dat er een aantal buren van u tussen zitten. Zou ik deze eens mogen contacteren met uw groeten en vermelden dat wij voor u hebben samengewerkt?” Bijkomend kan je zelfs vragen: “Kent u misschien nog een aantal contacten waarvoor wij iets zouden kunnen betekenen en die ik mag contacteren met uw groeten?” Zeker in tijden van corona willen ondernemers elkaar helpen, dus het is nu een uitgelezen moment om zoiets te durven vragen. Durf je ook kwetsbaar opstellen en durf zeggen dat je toch wel een aantal nieuwe klanten of contacten nodig hebt.

Door jouw cliënteel te contacteren bekom je dus 3 zaken:

  • Je verkoopt bij aan je bestaand cliënteel door hen te heractiveren.
  • Je verzamelt klantengetuigenissen die op hun beurt op lange termijn nieuwe klanten aantrekken.
  • Je bouwt een nieuwe database van prospecten die niet koud zijn, want je kan ze contacteren met groeten van uw klant.

Wil je meer tips?

Deze blog behoort tot een serie van 'coronablogs'. In deze blogs geven we steeds tips over hoe je op korte termijn nieuwe business kan genereren. We hopen dat we veel ondernemers kunnen inspireren en helpen in tijden van corona. Natuurlijk zijn deze tips ook bruikbaar in betere tijden.

Hieronder vind je een overzicht van 'Tips in coronatijden':

Blog 1: 3 tips om snel meer business te genereren

Blog 2: Brengt je favoriete klant je het meeste op?

Blog 3: 3 tips om meer uit LinkedIn te halen

Blog 4: Bereid je nu voor op de stilte na de storm

Deel dit artikel

Meer artikels