Bereid je nu voor op de stilte na de storm

Iedereen droomt deze weken van stijgende sales, al is het voor de meesten wellicht een sprookje. Voor veel bedrijven liggen de activiteiten (gedeeltelijk) stil, maar zou het niet fantastisch zijn als je deze periode benut om voorsprong te nemen?

Wij helpen je graag om je verkoopapparaat zo snel mogelijk terug “up and running” te krijgen!

Benut je goede klantenrelaties

Het is de uitgelezen kans om je klanten en opportuniteiten in kaart te brengen. Eindelijk is er tijd om een plan per klant op te maken met welk verhaal je hem/haar kan benaderen.

Maar hoe begin je daar nu aan? We helpen je graag op weg!

Stap 1: Visualiseer je diensten & klanten

Maak het voor jezelf en je team visueel. Begin bij je bestaande klanten, want aan hen zal je veel sneller opnieuw verkopen. Je hebt al een vertrouwensrelatie en je kent elkaar misschien al jaren.

Sorteer eerst je A-klanten zoals we toelichtten in een vorige blog. Zet daarnaast een overzicht van je producten en duid aan wat je vandaag al voor de klant doet. Je gaat de hiaten gemakkelijk detecteren en de volgende stap is om deze op te vullen.


Stap 2: Maak een vlotte pitch op

Ga na welke producten zinvol zijn om aan de man te brengen. Maak daarna een korte tekst op zoals:

“We hebben een aantal klanten overlopen waarmee we graag samenwerken, maar waarvan we denken dat we voor hen nog meer kunnen doen. We zouden dat graag eens met u bespreken. Voor ons kan dat bv. (datum x) of (datum y). Wat past voor u het best?"

Ook al is het steeds fijn elkaar terug te zien, dat kan voor een keer wel eens 'remote' (bv. via Skype, Microsoft Teams, Zoom...). Het is misschien eens de uitgelezen kans om de kinderen of huisdieren te laten zien waar jullie al jarenlang over spreken?

Stap 3: Actie!

Na denken volgt doen. Dus nu maar aan de slag ermee! Als je bovenstaande voorbereidingen goed uitgevoerd hebt, kan het niet mis gaan. En als je pitch niet zo vlot verliep als je gehoopt had, geen paniek… Het zijn bestaande klanten waar je reeds krediet hebt opgebouwd. Er is dus ruimte voor een hapering of een verspreking. Je klant zal gecharmeerd zijn door je authenticiteit en actiegerichtheid! Als dat niet het geval is, moet je even nadenken of je met dit soort klanten wel nauw wil samenwerken…

Conclusie

Grijp deze periode om voorsprong te nemen door proactief in te spelen op bestaande klantrelaties. Breng in kaart waar je nog opportuniteiten laat liggen en speel hierop in. Op die manier genereer je het snelst nieuwe business (en omzet!).

Wil je meer tips?

Deze blog behoort tot een serie van 'coronablogs'. In deze blogs geven we steeds tips over hoe je op korte termijn nieuwe business kan genereren. We hopen dat we veel ondernemers kunnen inspireren en helpen in tijden van corona. Natuurlijk zijn deze tips ook bruikbaar in betere tijden.

Hieronder vind je een overzicht van 'Tips in coronatijden':

    Deel dit artikel:
    Meer berichten
    Deel dit artikel: