Buren: een bron van nieuwe klanten

Mond-tot-mondreclame is in onze cultuur de meest geliefde bron om nieuwe klanten aan te trekken. Daar is niets mis mee, want het is ook erg effectief. Het vervelende aan deze vorm van instroom, is dat je er geen controle over hebt. Je weet namelijk niet wanneer en of iemand een goed woordje voor je zal doen. Toch kan je dit in de hand werken! Wij delen graag met jou hoe je dat aanpakt…

Google thy neighbour

Begin met je A-klanten zoals we hebben uitgelegd in onze vorige blog. Neem een kijkje op Google Maps en maak een database aan van de buren van deze klanten. Neem natuurlijk enkel die bedrijven in je database op waarvoor jij op het eerste zicht iets kan betekenen. Je klanten moeten voor deze oefening zelfs hun buren niet kennen.

Vervolgens neem je contact op met je bestaande klant:

"Wij zijn continu op zoek naar toffe bedrijven om voor te werken. Wij hebben een database opgesteld van bedrijven die ons interessant leken en ik zag dat daar een aantal van uw buren tussen zitten, namelijk bedrijf x, y en z. Zou ik hen even mogen contacteren met uw groeten en mogen vermelden dat we ook met u samenwerken/samengewerkt hebben?”

In het geval van een positief antwoord kan je eventueel bijkomende contacten opvragen. In een B2B-omgeving is dit misschien niet zo gebruikelijk, maar daarom zeker niet uit den boze! In de nasleep van of tijdens een (corona)crisis kan je al eens wat meer vragen. Zorg wel altijd voor een gepaste attentie voor de klant die je naar een nieuwe klant heeft geleid. Zo kan je bijvoorbeeld filmtickets of chocolade versturen, of gewoon een bedankkaartje is ook al leuk!

Conclusie

Door in te spelen op het ons-kent-ons-verhaal kan je gemakkelijk een database van nieuwe potentiële klanten aanleggen die niet “koud “zijn, maar eerder “lauw”. Naast het bekomen van een nieuwe prospectielijst, hoor je met deze opdracht ook je bestaande klanten nog eens. En wie weet welke opportuniteiten daar nog in schuilen…

Voor de klaar en duidelijk uitleg van Lieze, bekijk ons filmpje!

Wil je meer tips?

Deze blog behoort tot een serie van 'coronablogs'. In deze blogs geven we steeds tips over hoe je op korte termijn nieuwe business kan genereren. We hopen dat we veel ondernemers kunnen inspireren en helpen in tijden van corona. Natuurlijk zijn deze tips ook bruikbaar in betere tijden.

Hieronder vind je een overzicht van 'Tips in coronatijden':

Deel dit artikel:
Meer berichten
Deel dit artikel: