Nieuws
Lieze Geebelen, zaakvoerster van Proactify. Een beloftevolle KMO die ondernemingen begeleidt bij het implementeren en optimaliseren van een proactieve sales- en marketingstrategie.

"Niet piekeren of stilstaand, maar actie, actie, actie."

Lieze Geebelen, zaakvoerster van Proactify. Een beloftevolle KMO die ondernemingen begeleidt bij het implementeren en optimaliseren van een proactieve sales- en marketingstrategie.

1. Hoe blijf je als ondernemer gemotiveerd in deze tijden?

Wel, door de omstandigheden besloot ik om het groeiplan van Proactify naar een versnelling hoger te schakelen en de intensiteit en frequentie van onze strategiesessies op te drijven. Samen met mijn twee projectmanagers (Stefanie en Ryanne) en onder begeleiding van Upstream ben ik doelgericht aan de slag gegaan om zowel voor ons als voor onze klanten nieuwe opportuniteiten te ontdekken. Die sessies zorgden voor een enorme motivatieboost.

Daarnaast bevestigt deze situatie onze meerwaarde voor klanten om voorsprong te nemen en zo snel mogelijk weer back in business te zijn. Daarbij is een proactieve werking essentieel. We blijven goed en enthousiast communiceren en proberen dat gevoel ook aan hen over te brengen. En dat wordt geapprecieerd!

Uiteindelijk moet je wel gemotiveerd blijven. Niet stilstaan, niet piekeren, maar actie, actie, actie.

2. Welke acties onderneem je om deze periode te overbruggen?

We waren eigenlijk bij een van de eerste bedrijven om thuiswerk te faciliteren. Dat kon heel eenvoudig van de ene dag op de andere, omdat flexibel werken bij ons een standaard mogelijkheid is. Als zaakvoerder ben ik verantwoordelijk voor mijn team en in dit geval ook indirect voor hun familieleden. Ik wou geen enkel risico nemen, dat zou ik mezelf nooit kunnen vergeven!

Zoals altijd, hebben we ons ook naar onze klanten flexibel opgesteld. In onzekere tijden gaan we allemaal op zoek naar controle. Daarom wilden sommige klanten de lopende projecten on hold zetten en eerst intern alles reorganiseren. Daar hebben we hen uiteraard de tijd voor gegeven, maar daardoor was ik genoodzaakt een deel van mijn personeelsleden in economische werkloosheid te zetten.

Intussen werkten Stefanie, Ryanne en ik per klant een actieplan uit om hen commercieel zo snel mogelijk weer op de rails te krijgen, conform de maatregelen die de overheid oplegt. De reacties daarop waren erg positief en ondertussen merk ik dat onze klanten opnieuw aan de slag willen. Die positieve communicatie heb ik dan ook onmiddellijk met mijn team gedeeld.

Actie, actie, actie!

En oh ja, de klusjes aan ons kantoor mag ik niet vergeten! Dingen die we anders bleven uitstellen - zoals tuinonderhoud, muren verven, renovatiewerkjes enzovoort - die hebben we nu onder handen genomen. En er zijn zelfs collega’s komen helpen! Om de dag af te sluiten hebben we een glaasje geklonken, van op 1,5 meter afstand natuurlijk.

3. Bij wie ga je raad vragen als je het echt niet meer weet?

Vooral bij Upstream eigenlijk. Tijdens mijn individuele sessies daar krijg ik veel adviezen en inzichten mee en stellen we samen heel concrete actieplannen op.

4. Hoe houd je je werknemers gemotiveerd?

We houden contact via ons WhatsApp-groepje, ondernemen initiatieven om toch bezig te blijven en communiceren eenduidig en positief. Nu, mijn team is van nature optimistisch ingesteld, dat is een van de parameters waarop medewerkers bij ons geselecteerd worden. We zitten dus samen in een opgewekte spiraal die heel aanstekelijk werkt.

Laatst stak er zelfs een mooi postkaartje van een collega in onze brievenbus met de boodschap dat ze ons enorm mist. Hoe lief is dat!

Het heeft geen zin om paniek te zaaien. Als werkgever is het net jouw taak zorgen weg te nemen en dat wat zeker is expliciet te bevestigen.

5. Wat ga je doen zodra deze crisis gedaan is?

Dan kijk ik ernaar uit om de nieuwe stappen van ons groeiplan met mijn team en onze klanten te delen. Verder pikken we de draad weer op en doen we verder waar we goed in zijn!

Wel merk ik dat vanop afstand werken soms even goed verloopt als bij de klant op locatie. Daar wil ik ook na de crisis aandacht aan blijven besteden om onze ecologische verantwoordelijkheid op te nemen.

6. Wat wil je zeker meegeven aan Limburgse ondernemers?

Grijp in deze periode de kans om zaken die je zelf of je medewerkers uitstellen, aan te pakken. Optimaliseer bijvoorbeeld je salesproces:

  • leg een database aan of zorg ervoor dat die up-to-date is
  • denk na over hoe je voor je bestaande klanten meer kan betekenen (noot: verkopen doe je 7x sneller aan bestaand cliënteel dan aan nieuwe klanten)
  • bereid een sterk script en een originele aanpak voor
  • vraag je huidige klanten of zij nog contacten kennen waarvoor je iets kan betekenen

Voorsprong nemen (lees: proactief zijn) in deze tijd is sowieso de beste manier om snel weer actief te zijn.

Lieze Geebelen, zaakvoerder van Proactify.

———

Key-takeaways

  • Het is jouw taak als ondernemer om je werknemers en klanten enthousiast te houden.
  • Deze periode is geen pauze, maar net een kans om actie te ondernemen.
  • Processen die beter kunnen? Het is nu het moment.

Bron: #ondernemerstegencorona

Deel dit artikel:
Meer berichten
Deel dit artikel: