Terugplooien op Limburgse markt: +50% omzet

Volgens de normale logica moet een bedrijf zijn actieradius vergroten om te kunnen groeien. Wie de omzet wil doen toenemen, moet in binnen- én buitenland nieuwe markten aanboren. Toch zijn er ondernemingen die het omgekeerde waarmaken. Proactify uit Hasselt heeft heel bewust het wingebied vernauwd en is er daardoor in geslaagd om met 50 procent te groeien… Hoe?

Terugplooien op Limburgse markt: +50% omzet

Proactify ondersteunt ondernemingen bij het verwerven van nieuwe business. Daarbij hanteren ze een proactieve benadering door voor hun opdrachtgevers op zoek te gaan naar potentiële klanten (leads) en deze op te volgen. Het team van zaakvoeder Lieze Geebelen groeit nog steeds pijlsnel, maar de focus is verlegd naar de Limburgse thuismarkt.

“Het was enerzijds een noodgedwongen beweging, omdat we meer bij de klant ter plaatse wilden zijn, en tegelijk onze mensen een kwalitatieve job willen bieden”, vertelt Lieze Geebelen. “Maar een dagelijkse dosis file van drie uur, bovenop de voltijdse werkuren, maakte die combinatie onmogelijk. Daardoor zijn we gaan kijken welk potentieel we nog hadden om onze diensten aan te bieden aan Limburgse bedrijven, en al snel kwamen we tot de conclusie dat groei niet per se moest betekenen dat we meer in de file staan.”

Olievlek

Er werd een grondige oefening in efficiëntieverhoging doorgevoerd. “We wilden alle tijdverlies elimineren en al onze energie richten op de toegevoegde waarde voor de klant”, aldus nog de zaakvoerder. “Alles waar een klant geen meerwaarde aan heeft, zijn we uit onze personeelstaken gaan verbannen. Noodzakelijke randactiviteiten zijn we gaan minimaliseren of outsourcen. Maar het inperken van de verplaatsingen was wel de voornaamste factor. In plaats van dagelijks naar Antwerpen of Gent te rijden, zijn we nieuwe klanten onder de kerktoren gaan zoeken. En wat blijkt? Bottom line is onze olievlek niet kleiner geworden. Meer nog, de omzet werd met 50 procent verhoogd en onze medewerkers zijn veel meer tevreden. Met hetzelfde aantal werkuren, krijgen ze nu veel meer gedaan en dat straalt positief af op iedereen.”

Blinde focus

Of wil Proactify in de toekomst nieuwe vestigingen in andere provincies oprichten? “Ik ben niet blind gefocust op groei”, aldus Lieze Geebelen. “De kwaliteit van onze dienstverlening moet maximaal blijven, en dat kan alleen als we een optimale levenskwaliteit kunnen bieden voor onze medewerkers. Als die combinatie niet lukt, is de groei niet duurzaam”, besluit ze.

Bron: Made in Limburg

Deel dit artikel

Meer artikels