Nieuws
Het is nog geen 4 jaar geleden dat Lieze Geebelen haar bedrijf Proactify opstartte. Amper 22 was ze toen. Het was meteen een bewuste keuze om, van bij de start, een heel team van vakbekwame collega’s in stelling te brengen. Een gedurfde beslissing die lef en ambitie verraadde. En kijk, 4 jaar later ligt de lat van Proactify en Lieze Geebelen nog een paar trapjes hoger en gaat het bedrijf er telkens vlotjes overheen. Straffe madam!

Zij is de baas - Artikel uit Made in Limburg

Na een eerste werkervaring achtte Lieze Geebelen in 2017 de tijd rijp voor een eigen onderneming. Terwijl leeftijdsgenoten langzaamaan gingen ontdekken waar ze met hun leven naartoe wilden, hield Lieze Proactify boven de doopvont. “Ik zag brood in de proactieve benadering van potentiële klanten voor technische bedrijven”, blikt ze terug. “Hen ondersteunen in hun commerciële contacten leek me een belangrijke niche. Het is immers niet voor iedereen evident om nieuwe prospects aan te spreken en meer business te halen uit bestaande klanten. Wij lossen dat op door proactief op zoek te gaan naar commerciële opportuniteiten, bijvoorbeeld door afspraken vast te leggen met potentiële zakenpartners. We werken vooral voor technische bedrijven en hebben bijna uitsluitend mannen als klant. Geen toeval. Ze zeggen dat ze onder meer voor ons kiezen omdat vrouwen een rariteit zijn in een typische mannenwereld. Ze onderscheiden zich van hun concurrenten door zich door vrouwen te laten vertegenwoordigen. En uiteraard moeten ook de inhoudelijke boodschap en de geleverde service perfect zijn. Dan ligt de weg open om zaken te doen…”

Hot issue

De commerciële meerwaarde van deze aanpak, is de afgelopen vier jaar duidelijk gebleken. Door de tevreden klanten wist Proactify uit te groeien tot een solide onderneming met een stevige reputatie. Intussen maken zowat 12 toegewijde medewerkers de dienst uit. Of moeten we zeggen: medewerksters? Want op de payroll staan sinds jaar en dag alleen maar dames. “Voor ons is dat geen opgelegde of bewuste keuze”, countert Lieze Geebelen voor de elfendertigste keer dit ‘hot issue’. “We zijn niet specifiek op zoek naar dames om ons team te versterken, maar op de ene of andere manier zijn de beste sollicitanten telkens heel enthousiaste vrouwen die voor 100% gemotiveerd zijn en over de juiste competenties beschikken voor onze business. Mannen zijn hier meer dan welkom, alleen hebben we tussen de schaarse mannen die hier solliciteren, nog niet de juiste match kunnen vinden.”

Assets

Dat er (voorlopig) alleen vrouwen werken, is voor Lieze Geebelen geen nadeel. “Integendeel. Zoals gezegd worden wij beschouwd als ‘een verademing’ in de typische mannenwereld. Vrouw zijn is dus een troef in onze sector. Dat een vrouw het in de zakenwereld moeilijker zou hebben dan een man, vindt de vorige winnaar van de Meest Beloftevolle KMO van Limburg, dan ook onterecht. “Het is wat je er zelf van maakt”, zegt ze. “Wij kijken bij Proactify naar de voordelen en spelen daar op in. Uiteraard moet je niet overdrijven in je vrouwelijkheid en zeker geen verkeerde signalen geven. Stereotypen mag je niet in de hand werken. Maar er is niks mis met de troeven te gebruiken.”

Vinden de personeelsleden het niet vreemd om instructies te krijgen van een vrouw die (bijna altijd) jonger is dan zijzelf? “Nee, respect en vertrouwen dwing je af door zelf hard te werken en het goede voorbeeld te geven. Een baas die zijn dossiers kent en niet te beroerd is voor een extra inspanning, krijgt veel van zijn mensen gedaan. Geslacht of leeftijd spelen dan geen rol. En ja, ik ben als bedrijfsleider gegroeid in mijn taken. Doorheen de jaren word je milder en krijg je meer empathie. Leiderschap is voortdurend in ontwikkeling. Net zoals je hele persoonlijkheid trouwens. Ik ben nu al veel minder ‘opgejaagd’ dan vroeger. De juiste work-life balans krijgt meer aandacht. Ik heb moeten ontdekken dat het werk loslaten en wat afstand nemen, de creativiteit verhoogt en voor nieuwe impulsen zorgt. De manier waarop je omgaat met het hectische zakenleven, kies je helemaal zelf. Iedereen heeft het druk, maar de ene toont graag aan de buitenwereld dat alles innerlijk onder controle is er tijd over is voor ontspanning, terwijl de andere liever laat uitschijnen dat een werkweek van 80 uur de norm is en het leven een ‘living hell’ is. De keuze in communicatie wordt bepaald door de waarden die je belangrijk vindt en nastreeft. Dat heb je allemaal in eigen hand. Ik heb dan ook niets met de slogan ‘Ik word geleefd’. Dan is het tijd om aan introspectie te doen, denk ik.”

Trajecten

Die visie trekt Lieze Geebelen door naar het bedrijf. “Tijdens de lockdown was er wat meer tijd om afstand te nemen. Om alles op een rijtje te zetten en ons af te vragen of we goed bezig waren. Daaruit is voortgevloeid dat zowel wij als de klant meer gemoedsrust kunnen vinden door langer samen te werken. Vandaar dat we nu werken op basis van trajecten in plaats van projecten. Vroeger boden we eenmalig onze diensten aan, maar zelfs als een klant heel tevreden was, hield het nadien op. Dan was hun orderboekje goed gevuld en lag de focus op de nieuwe business, niet op het genereren van nog meer leads. En zo moesten wij telkens op zoek naar een nieuwe kortstondige opdracht. Nu nemen we de klant mee voor de langere termijn. We zetten acties op die elkaar opvolgen en versterken. We zijn aangenaam verrast dat heel wat bedrijven met plezier een langdurig engagement voor samenwerking aangaan. Dat versterkt de business van ons beiden.”

Lieze Geebelen ziet deze evolutie als een belangrijke stap in de groei van Proactify. “Dit jaar uit zich dat nog niet in meer omzet of mensen, maar betekent het wel een investering in meer stabiliteit en kwaliteit. Bekijk het als een trap, waar je een grote trede omhoog neemt, en dan eventjes meer stabiliteit en diepgang zoekt, om vervolgens verder te stijgen. En wees gerust: in 2021 mikken we opnieuw op 50% groei in cijfers. We zijn dus op de goede weg, naar boven…”

Bron: Made in Limburg

Deel dit artikel:
Meer berichten
Deel dit artikel: